Je kunt best pakketjes in de stad bezorgen zonder de lucht te vervuilen, vindt koeriersdienst Roadrunner. Daarom vervoert het bedrijf ladingen met fietsen en elektrische auto’s naar de binnenstad. En de overige uitstoot van schadelijke gassen? Dit compenseert Roadrunner met een eigen bos.

Blijven experimenteren

‘We hadden onze eerste elektrische auto al in 2009’, vertelt Wouter Blok van Roadrunner. De koeriersdienst bestaat inmiddels bijna 30 jaar, en probeert nog altijd voorop te lopen met het toepassen van innovaties. ‘We volgen de ontwikkelingen in de branche en experimenteren graag met nieuwe voertuigen en werkwijzen. Dit doen we uit nieuwsgierigheid, en omdat we niet alleen efficiënter willen werken, maar ook klimaatneutraler.’

Binnenstadservice

Toen Nijmegen in 2008 begon te experimenteren met een zogenoemde Binnenstadservice, was de interesse van Roadrunner dan ook snel gewekt. Bij Binnenstadservice werken verschillende organisaties in de binnenstad samen om de distributie van hun ladingen zo efficiënt mogelijk te krijgen. Aan de rand van de stad is een distributiepunt. Vrachtwagens vanuit het hele land brengen hier ladingen naartoe die bestemd zijn voor de binnenstad. Deze ladingen worden waar mogelijk gebundeld. Daarna gaan ze met een elektrisch voertuig of fiets de binnenstad in. Op de terugweg neemt de vervoerder direct recyclebaar afval uit de binnenstad mee. Inmiddels is er een Binnenstadservice in zo’n 15 Nederlandse gemeentes. Roadrunner verzorgt sinds 2010 de service in Rotterdam. ‘In principe is Rotterdam voor vervoerders geen moeilijke stad. Alles is ruim opgezet en goed bereikbaar. Maar toch is het fijn als we de logistiek in de stad efficiënt inrichten en samen zorgen dat er minder ritten nodig zijn. De Binnenstadservice helpt hierbij.’

Compenseren

Binnen de stad rijdt Roadrunner uitsluitend met elektrische voertuigen en fietskoeriers. De wagens in het buitengebied rijden op traditionele brandstof. Door te investeren in zuinige voertuigen en trainingen in efficiënt rijden voor de chauffeurs, probeert Roadrunner de uitstoot ook buiten de stad zo minimaal mogelijk te krijgen. Toch lukt het Roadrunner nog niet om helemaal uitstootvrij te rijden. Daarom besloot het bedrijf te investeren in een eigen stuk bos. Blok: ‘Je kunt allerlei certificaten kopen waarmee je je uitstoot compenseert. Dan krijg je een papiertje waar een keurmerk opstaat. We wilden het graag iets tastbaarder maken. Daarom hebben we een stuk bos aangekocht in het oosten van het land. Dit wordt uit onze naam beheerd en beschermd. Zo compenseren we een groot deel van onze uitstoot.’

Roadrunner en Green Deal

Roadrunner wil graag verdere stappen zetten om het vervoer verder te vergroenen. Het uitwisselen van kennis en ervaringen bij Green Deal is dan ook erg waardevol, aldus Blok. Wel ziet hij nog uitdagingen. ‘Een van de grote problemen is dat elektrische voertuigen erg duur zijn. Het is voor veel vervoerders nog niet interessant om zo’n wagen aan te schaffen.’ Blok hoopt dat initiatieven als Green Deal helpen om de ontwikkelingen in de autobranche te versnellen. ‘Met Green Deal geven we aan dat een grote groep vervoerende bedrijven er klaar voor is om het anders te gaan doen. Ik hoop dat dit een signaal is naar de automarkt. En dat Green Deal helpt om het veranderingsproces te versnellen.’

Meer weten?

Wil je meer weten over schonere en zuinigere voertuigen voor jouw organisatie? Neem dan contact op met Ecostars via ecostars@rotterdam.nl. Voor meer informatie over het programma Green Deal Stadslogistiek Zero Emission Rotterdam kun je hier terecht.

12 mei 2016