Elektrisch rijden, onderdeel van de energietransitie?

Quirijn Oudshoorn, adviseur Duurzame Mobiliteit gemeente Rotterdam: ‘Rotterdam wil het elektrisch rijden faciliteren omdat het schoon, stil en zuinig is. Elektrische auto's gaan veel van het elektriciteitsnetwerk vragen. Als we in de nabije toekomst het elektriciteitsnet kunnen ontlasten en tegelijk maximaal kunnen profiteren van zelfopgewekte, duurzame energie, dan kan elektrisch rijden ook een onderdeel worden van de energietransitie. Het is voor de stad belangrijk dat ondanks de groeiende energievraag, door bijvoorbeeld elektrisch rijden, het net stabiel en betrouwbaar blijft. Smart Charging draagt daaraan bij. Wij onderzoeken dan ook graag met innovatieve partners hoe we Smart Charging het beste kunnen aanpakken.’

Slim gebruik van rijdende accu’s

Het aandeel lokaal opgewekte energie stijgt, soms wordt meer opgewekt dan verbruikt. Nog duurzamer wordt het als het overschot aan energie kan worden opgeslagen om later pas in te zetten als er minder energie wordt opgewekt. Smart Charging; het slim opladen van elektrische auto’s waarbij grote accu’s worden gebruikt als tijdelijke opslag van duurzame stroom, lijkt de oplossing voor een flexibele vraag en aanbod van duurzame energie. Smart Charging vereist veranderingen die de gehele keten van elektrisch vervoer beïnvloeden: van energieproducent naar de netbeheerder, naar de laadpaal en via het laadabonnement naar de eindgebruiker. In 2025 zijn er naar verwachting al 1 miljoen ‘accu’s’ op wielen beschikbaar in ons land.

Voorbeelden van projecten in het kort

Elektrische auto’s staan vaak langer aan de laadpaal dan nodig, lastig als u denkt uw auto te gaan laden en de paal bezet is. Om laadpalen vaker op een dag te kunnen gebruiken, doet Rotterdam onderzoek naar laadgedrag en mogelijke oplossingen om de bezettingsgraad per paal te verhogen.

Hoe zou het op- en afschakelen van auto’s kunnen zorgen voor meer flexibiliteit in het hoogspanningsnet zonder dat de (elektrische) autorijder daar last van heeft? ENGIE is trekker van een pilot om het hoogspanningsnet op een innovatieve, nieuwe manier te balanceren waarbij ook getest wordt met laadpalen. De onderzoekers van Erasmus Centre for Future Energy kijken naar de wisselwerking tussen accu, de oplaadpaal en het totale energienetwerk.

Bij de aanleg van een nieuwe woonwijk in Rotterdam wordt gelijk rekening gehouden met lokaal opgewekte én lokale opslag van energie van woningen in combinatie met het opladen van elektrische auto’s van de bewoners.


* Rotterdam werkt samen met 17 andere gemeenten aan de uitbreiding van het openbaar laadnetwerk: Brielle, Hellevoetsluis, Westvoorne, Nissewaard, Vlaardingen, Schiedam, Capelle a/d IJssel, Krimpen a/d IJssel, Westland, Delft, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Leidschendam-Voorburg, Wassenaar, Kaag en Braassem, Lansingerland en Gouda.


19 april 2017